Spelenderwijs leren
Directeur Emmeline Bijlsma van de Brancheorganisatie Kinderopvang is fel tegen zo’n curriculum dat de Tweede Kamer voorstelt voor de kinderopvang. Kinderen tot zes jaar leren namelijk vooral door te spelen. Het kinderbrein is dan nog niet toe aan schools leren, ofwel door informatie aan te bieden en te herhalen, meldt zij aan NOS Radio 1 Journaal. Volgens haar zouden kinderen tot zes jaar vrij moeten kunnen spelen, wat hen het meest creatief en weerbaar zou maken.
Lees ook:
Hoe en wanneer leert je kindje samen spelen?Volgens Bijlsma leggen kinderen het fundament om later op school te kunnen te presteren, door op jonge leeftijd zoveel mogelijk te spelen. ‘’Bijvoorbeeld als ze met de zandbak spelen: dan leren ze structuren kennen, en met tegenslagen omgaan als iets instort’’. Kinderen zouden ook het beste leren door plezier te hebben, niet door schoolse toetsingen op die leeftijd.
Sociale vaardigheden
Niet alleen dat, maar door spelenderwijs te leren ontwikkelen kinderen ook hun sociale vaardigheden. Samen met andere kinderen spelen en leren luisteren naar anderen: dat zijn vaardigheden die kinderen nodig hebben op school, meldt de directeur van de Brancheorganisatie.
Lees ook:
Geschikt speelgoed voor je kindje per leeftijdOp donderdag vindt het commissiedebat in de Tweede Kamer plaats. Sommige partijen hebben al uitgedrukt dat zij dan zullen pleiten vóór het instellen van de leerdoelen om zo leerachterstanden in te halen. Dat ziet er dan uit als een curriculum op het basisonderwijs of voortgezet onderwijs.
Wat vind jij van leerdoelen voor de kinderopvang?